ترکیهمهاجرت به ترکیه

مهاجرت از طریق ثبت شرکت در ترکیه 

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت دائم این کشور، ثبت شرکت در ترکیه است. از آنجایی‌که ترکیه یکی از همسایگان ایران بوده و هزینه‌های ثبت شرکت نیز در این کشور به نسبت سایر کشورها کمتر است، این روش مهاجرتی می‌تواند برای شهروندان ایرانی که شرایط لازم را دارند، بسیار مناسب باشد. 

از دیگر مواردی که باعث می‌شود تا ثبت شرکت در ترکیه برای متقاضیان مهاجرت به این کشور مهم باشد، می‌توان به روند سریع ثبت شرکت، مالیات کم و دریافت اقامت دائم ترکیه بعد از ۵ سال اشاره کرد. البته اقتصاد پایدار و پایین بودن هزینه‌های زندگی در ترکیه، حمایت‌های دولت و عدم محدودیت ثبت شرکت از دیگر مواردی هستند که باعث شده‌اند این روش مهاجرتی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. 

برای اینکه بیشتر با ثبت شرکت در ترکیه و شرایط آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

ثبت شرکت در ترکیه و مزایای آن 

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، ثبت شرکت است که البته ریسک بالایی دارد و در مقابل تجارت پرسودی نیز خواهد داشت. یکی از کشورهایی که ثبت شرکت در آن می‌تواند بسیار پرسود و موفق باشد، کشور ترکیه است که قوانینی شبیه به ایران داشته و حتی این امکان وجود دارد که از داخل ایران برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنید. 

از طرفی ثبت شرکت در این کشور مزایای دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • مجوز فعالیت تجاری نامحدود 

ایرانیانی که ترکیه را برای ثبت شرکت انتخاب می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت افراد حقیقی و حقوقی تمامی امور تجاری و بازرگانی را انجام دهند. 

  • رشد و پیشرفت کسب و کار

افرادی که اقدام به ثبت شرکت در ترکیه می‌کنند، می‌توانند در بستری فعالیت و رشد کنند که موفقیت‌های بین‌المللی به همراه دارد. 

  • مالیات مناسب

میزان مالیات در ترکیه به نسبت سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار کم و ناچیز است. 

  • هزینه‌های زندگی پایین

هزینه‌های زندگی در ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین‌تر بوده و همین باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ایرانی به ترکیه مهاجرت کنند. 

  • دریافت اقامت ترکیه 

افرادی که اقدام به ثبت شرکت در ترکیه می‌کنند، یک اقامت یک‌ساله دریافت کرده و بعد از ۵ سال می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. 

  • افتتاح حساب بانکی بین‌المللی

سرمایه‌گذار بعد از ثبت شرکت در ترکیه، می‌تواند یک حساب بانکی افتتاح کرده و Credit Card و یا Debit Card بگیرد. 

  • فاصله نزدیک با ایران

ترکیه فاصله چندانی با ایران ندارد و سرمایه‌گذاران ایرانی بسیار زود با جامعه و فضای این کشور سازگار خواهند شد. 

  • سرویس‌های بین‌المللی

دسترسی نامحدود به سرویس‌ها و خدمات بین‌المللی از دیگر مزایای ثبت شرکت در این کشور زیبای آسیایی اروپایی است. 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ملک در ترکیه 

ثبت شرکت در ترکیه
جاذبه های ترکیه

شرایط ثبت شرکت در ترکیه 

در ترکیه چندین نوع شرکت وجود دارد که برای ثبت هر کدام از این شرکت‌ها شرایط خاصی وجود دارد، بنابراین سرمایه گذاران برای ثبت شرکت در این کشور باید با توجه به نوع شرکت، واجد شرایط باشند. 

خوشبختانه قوانین ثبت شرکت در این کشور نیز مانند ایران است و لازم نیست که سرمایه‌گذار حتما مجوز اقامت ترکیه را داشته باشد. از طرفی دولت ترکیه در سال‌های اخیر قوانین ثبت شرکت را بسیار آسان‌تر کرده و سرمایه‌گذار در عرض چند روز می‌تواند شرکت مورد نظر خود را ثبت کند. حتی این اقدام نیازی به مدرک زبان ترکی نیز ندارد. 

تنها کاری که فرد باید انجام دهد این است که کلیه اسناد و اظهارات را به دفاتر ثبت تجارت در همان استانی که شرکت مورد نظر در آن قرار دارد، ارسال کند. بعد از بررسی این اسناد یک تاییدیه رسمی صادر شده و به متقاضی ارائه می شود، بنابراین روند ثبت شرکت در ترکیه اصلا سخت نیست. 

در جدول زیر می توانید بیشتر با شرایط ثبت شرکت در ترکیه با توجه به نوع شرکت آشنا شوید. 

نوع شرکت  حداقل سرمایه مورد نیاز به لیر حداقل سرمایه مورد نیاز به دلار آمریکا  تعداد سهامدار
مسئولیت محدود  ۱۰۰۰۰ لیر ۵۳۷ دلار آمریکا  بین ۱ تا ۵۰ نفر
شرکت سهامی ۵۲۱۳۹ لیر ۲۸۰۰ دلار آمریکا حداکثر ۲۵۰ نفر
شرکت جمعی بین ۱۸۶۲۱ تا ۲۷۹۳۱ لیر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا  بین ۷ تا ۵۰۰۰ نفر
شرکت مشارکتی بین ۱۸۶۲۱ الی ۲۷۹۳۱ لیر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا ۱ تا چند سهامدار
مناطق آزاد ۵۰۰۰۰ لیر ۲۶۸۵ دلار آمریکا حداقل ۲ نفر

بیشتر بخوانید: استارتاپ ترکیه و اهمیت آن

ثبت شرکت در ترکیه
مهاجرت به ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه 

سرمایه‌گذارانی که به ثبت شرکت در ترکیه فکر می‌کنند، برای انجام این کار باید مدارک زیر را ارائه دهند. 

۱- پاسپورت تمامی شرکای شرکت 

۲- عنوان شرکت و اساس‌نامه 

۳- مدرک اثبات محل اقامت در کشور ترکیه برای سهامداران و مدیران 

۴- مدرک اثبات میزان سرمایه و منبع آن 

۵- شماره شناسه مالیاتی برای سهامداران و مدیران 

۶- گواهی ثبت و فعالیت تجاری

مراحل ثبت شرکت در ترکیه 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، ثبت شرکت در کشور ترکیه چندان کار سختی نیست و در مدت ۷ الی ۱۰ روز مراحل آن طی خواهد شد. این مراحل عبارت‌اند از:‌

۱– ثبت اساس‌نامه شرکت AOA

سرمایه‌گذار در مرحله اول باید تفاهم‌نامه و اسا‌س‌نامه را به‌صورت آنلاین در سامانه MERSIS ثبت کند. MERSIS سامانه مرکزی ثبت فعالیت‌های تجاری بوده و با ثبت اساس‌نامه در این سامانه یک شماره اختصاصی به شخص حقوقی صادر می‌شود تا بتواند با این شماره فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهد. 

۲– آماده کردن مدارک برای ثبت شرکت 

در مرحله بعد متقاضی باید تمامی مدارک را آماده کند. از جمله این مدارک می‌توان به اصل اساس‌نامه شرکت، مدارک هویتی موسسان شرکت و… اشاره کرد. 

۳– دریافت شماره شناسه مالیاتی

در مرحله بعد سرمایه‌گذار باید به عنوان یک فرد خارجی، یک شماره شناسه مالیاتی را از اداره مالیات کشور ترکیه دریافت کند. دریافت این شماره شناسه مالیاتی برای افتتاح حساب بانکی برای واریز سرمایه شرکت، لازم و ضروری است. 

۴– انتقال درصدی از سرمایه به حساب Competition Authority

در این مرحله فرد باید ۰.۰۴ درصد از سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت را به حساب سازمان رقابت ترکیه واریز کند. واریز به حساب Competition Authority از طریق اداره ثبت تجارت انجام می‌شود. 

۵– سپرده‌گذاری در یکی از بانک‌های ترکیه 

سرمایه‌گذار باید حداقل ۲۵ درصد از سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه را در یکی از بانک‌های این کشور سپرده‌گذاری کند و ۷۵ درصد مابقی را در مدت ۲ سال فراهم کند. (اگر نوع شرکت مسئولیت محدود باشد) نیازی به انجام این کار نیست. 

۶– مراجعه به اداره ثبت تجارت

در این مرحله متقاضی باید به همراه مدارک لازم به اداره ثبت تجارت مراجعه کرده و امضای خود را ثبت کند، همچنین مدارک را به این اداره ارائه دهد. اداره ثبت تجارت این مدارک را بررسی کرده و مراتب این پرونده را به اداره‌های امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی اطلاع می‌دهد. بعد از آن طی ۱۰ روز، اعلامیه ثبت شرکت در روزنامه تجاری منتشر خواهد شد. 

بعد از انتشار اعلامیه ثبت شرکت، متقاضی باید به اداره امور مالیاتی و اداره تامین اجتماعی مراجعه کرده و گواهی ثبت مالیات و شماره تامین اجتماعی دریافت کند. 

۷– تایید دفاتر قانونی شرکت 

در این مرحله متقاضی باید دفاتر قانونی شرکت را به اداره ثبت تجارت ترکیه ارائه داده و تاییدیه این اداره را دریافت کند. 

۸- امضای برگه‌های مالیات

بعد از دریافت گواهی مالیاتی یک افسر اداره مالیات برای تهیه گزارش به دفتر مرکزی مراجعه خواهد کرد که یکی از شرکا باید در دفتر حضور داشته و برگه‌های مالیاتی را امضا کند. 

۹– ثبت اسناد در سامانه الکترونیکی E-TUYS

بعد از ثبت شرکت در ترکیه، سرمایه گذار باید مدارکی مانند فرم‌های داده‌های سرمایه و انتقال سهم را از طریق اپلیکیشن E- TUYS و به صورت الکترونیکی به اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه‌گذاری خارجی GDIFI ارسال کند. 

ثبت شرکت در ترکیه
زندگی در ترکیه

جمع‌بندی

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت از طریق ثبت شرکت در ترکیه است. افرادی که بتوانند شرکتی را در ترکیه ثبت کنند، می‌توانند اقامت دائم ترکیه را دریافت کنند. ثبت شرکت در این کشور نیز بسیار سریع بوده و پیچیدگی چندانی ندارد. 

شهروندان ایرانی حتی می‌توانند از داخل ایران برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنند. البته با توجه به انواع شرکت‌های قابل ثبت در ترکیه، شرایط ثبت آنها متفاوت است. در صورتی که تمایل دارید درباره روش‌های مهاجرت به ترکیه و شرایط هر کدام بیشتر آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

منبع
go2tr.coiranicard.

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا