خبر هاویزای کاری

بهترین روش مهاجرت پزشکان و بهترین کشورها برای پزشکان ایرانی

 یکی از جریاناتی که بسیار شاهد آن هستیم،‌ مهاجرت پزشکان است که این اتفاق که شاید به نظر ما تلخ باشد، مسیری است که یک پزشک در مسیر رشد خود از زوایای مختلفی مانند تحصیل، کار و زندگی انتخاب می‌کند. از طرفی کشورهای مختلف دنیا به خصوص بعد از شیوع بیماری کرونا بیشتر از قبل از پزشکان استقبال می‌کنند. 

با توجه به اینکه هدف یک پزشک برای مهاجرت اهمیت بسیار زیادی دارد، انتخاب کشور مقصد در راستای رسیدن به هدف تعیین شده نیز بسیار مهم است و هر کسی باید بهترین و مناسب‌ترین مقصد را برای خود انتخاب کند تا بتواند یک زندگی امن و موفق را در یه نقطه دیگر دنیا ادامه دهد. 

ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا روش‌های مهاجرت پزشکان به کشورهای مختلف دنیا را بررسی کنیم. اگر شما نیز یکی از پزشکانی هستید که به دنبال یک مسیر مطمئن برای ساخت آینده بهتری برای خود هستید، این مقاله را بخوانید. 

روش‌های مهاجرت پزشکان به خارج از کشور 

پزشکی یک شغل است و یک پزشک نیز می‌تواند بدون توجه به شغل و حرفه خود به روش‌های مختلف مهاجرت کند. مثلا مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و… 

اما از آنجا که کشورهای مختلف دنیا به نیروی کار پزشک نیاز دارند، بسیاری از پزشکان از روش مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. هدف از مهاجرت تحصیلی پزشکان به کشورهای دیگر، بالا بردن سطح علمی فرد با توجه به استانداردهای جهانی و داشتن مدرکی منطبق با سیستم تحصیلی و کاری آن کشور است. 

در پروسه مهاجرت کاری پزشکان ایرانی به بسیاری از کشورهای دنیا بحث معادل‌سازی مدرک پیش می‌آید و همین مسئله باعث شده که بسیاری از افراد برای تحصیل در رشته پزشکی به یکی از کشورهای مطرح دنیا مهاجرت کنند و بعد ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. 

مهاجرت پزشکان
مهاجرت پزشکان

اهمیت مهاجرت پزشکان از طریق کار به کشورهای مختلف دنیا 

یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای مهاجرت پزشکان،‌ مهاجرت کاری است که در سال‌های اخیر نیز بیشتر شده است، زیرا بسیاری از کشورهای دنیا با کمبود نیروی متخصص در کادر درمانی خود مواجه هستند و همین باعث جذب پزشکان بین‌المللی می‌شود. 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD طبق گزارشی اعلام کرد که در ده سال گذشته در هر ۳۵ کشور عضو این سازمان، پزشکان و پرستاران مهاجر بسیاری را پذیرفته‌اند و در حال حاضر در هر کشور عضو این سازمان، از هر ۶ پزشک شاغل یک نفر خارجی است. 

این در حالی است که در آمریکا از هر ۴ پزشک شاغل، یک پزشک تحصیلات خود را در خارج از آمریکا گذرانده و با معادل‌سازی مدرک و گذراندن امتحانات سخت موفق به کار در آمریکا شده است.

شرایط مهاجرت پزشکان به کشورهای خارجی 

پزشکانی که قصد مهاجرت کاری به کشورهای مختلف دنیا را دارند، باید قبل از اقدام خود را با شرایط دریافت مجوز کار در کشور مقصد آماده کنند. از جمله شرایطی که در بیشتر کشورهای دنیا برای مهاجرت پزشکان وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • تسلط به زبان بومی کشور مقصد 

یکی از شرایط مهاجرت پزشکان به کشورهای مختلف عربی و اروپایی، تسلط به زبان بومی آن کشور است. از طرفی داشتن مدرک آیلتس ۷ یکی از شروط مهم برای مهاجرت کاری پزشکان است. 

  • معادل‌سازی مدرک 

مورد بعدی این است که سیستم آموزشی ایران با سایر کشورهای دنیا متفاوت است و پزشکانی که در ایران تحصیل کرده و مدرک ایرانی دارند،‌ باید دوره‌های تئوری و عملی مختلفی را پشت سر بگذارند تا بتوانند مدرک خود را با مدرک کشور مقصد تطبیق دهند. این امتحانات نیز در کشور مقصد انجام می‌شود. 

با این حساب یک پزشک باید با ویزای دیگری وارد کشور مقصد شده و بعد از معادل‌سازی مدرک خود، ویزای مستقیم کادر درمان دریافت کند. 

نکته:

کشورهایی مانند آلمان، سوئد، دانمارک، نروژ و کشورهای حوزه خلیج فارس ویزای کادر درمان مستقیم دارند و معادل‌سازی مدرک نیز پروسه بسیار ساده‌تری دارد. 

مراحل معادل سازی مدرک برای مهاجرت پزشکان 

پزشکان برای مهاجرت و معادل‌سازی مدرک خود باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند. 

۱- ارائه مدارک پزشکی

۲- بررسی مدارک در سازمان مربوطه 

۳- شرکت در دوره زبان و قبولی در آزمون زبان کشور مقصد

۴- شرکت در آزمون تئوری و قبولی در آزمون 

۵- گذراندن دوره کارورزی 

۶- گذراندن دوره دانشگاهی 

۷- دریافت مجوز فعالیت پزشکی

مهاجرت پزشکان
مهاجرت پزشکان

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پزشکان به خارج 

پزشکانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند، برای دریافت ویزای کاری باید با توجه به شرایط کشور مقصد مدارک مورد نیاز را آماده کنند. با این حال برخی از مدارک در اکثر کشورها یکسان است. این مدارک عبارت‌اند از: 

  • ترجمه، تایید و معادل‌سازی مدرک تحصیلی
  • تایید و معادل‌سازی مدارک مربوط به سابقه کار
  • شرکت در آزمون ورودی در صورت نیاز 
  • مدرک زبان با توجه به شرایط کشور مقصد 
  • مدارک مربوط به تمکن مالی 
  • گرفتن جاب آفر از کشور مورد نظر در صورت نیاز 

مهاجرت پزشکان از طریق کار به اروپا 

بسیاری از پزشکان ایرانی برای مهاجرت کاری، اروپا را انتخاب می‌کنند، زیرا کشورهایی مثل آلمان یا کشورهای حوزه اسکاندیناوی به نیروی کار پزشک بسیار نیاز دارند. این کشورها به فرد این اجازه را می‌دهند که بدون نیاز به مدرک زبان خاص وارد کشور شده، زبان بخوانند و معادل‌سازی مدرک خود را نیز انجام دهند. 

کشور آلمان حتی شرایط را بسیار راحت‌تر نیز کرده است و هزینه معادل‌سازی مدرک پزشکان مهاجر، دوره زبان و هزینه‌های زندگی آنها را نیز می‌دهد. 

مهاجرت پزشکان به آلمان 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان به ویژه پزشکان ایرانی، کشور آلمان است. آلمان به دلیل نیاز به نیروی کار در بخش بهداشت و درمان از مهاجرت پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران، دندانپزشک‌ها و ماماها استقبال می‌کند و شرایط بسیار خوبی را برای این افراد فراهم کرده است. 

پزشکانی که آلمان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، به صورت مستقیم ویزای کادر درمان دریافت کرده و وارد این کشور می شوند. 

این افراد برای معادل‌سازی مدرک خود باید در یک کالج خصوصی ثبت‌نام کنند که البته هزینه تحصیل در این کالج را دولت آلمان می‌دهد. مورد بعدی این است که پزشکان باید زبان آلمانی را حداقل تا سطح c1 یاد بگیرند و بعد در آزمون‌های تئوری شرکت کنند. 

آزمون تئوری برای این است که فرد با قوانین نظام سلامت کشور آلمان آشنا شود. بعد از این آزمون، فرد باید در یک دوره عملی و کارورزی شرکت کند تا بتواند مجوز کار در این کشور را دریافت کند و یا اینکه به تحصیلات خود در آلمان ادامه دهد. 

معمولا پروسه زمانی برای معادل‌سازی مدرک بین ۱۸ ماه تا ۲ سال است که البته فرد می‌تواند در این مدت نیز همراه خانواده خود در آلمان باشد. همسر فرد در صورتی که مدرک زبان در حد C1 داشته باشد، می‌تواند در آلمان به صورت تمام وقت کار کند. 

فرزندان این پزشک نیز می‌توانند از سیستم آموزشی این کشور به صورت رایگان استفاده کنند. در طول این مدت پزشک می‌تواند در مشاغلی که در آلمان نیاز به مجوز ندارند، مشغول به کار شود. 

بیشتر بخوانید: ویزای کاری آلمان 

مهاجرت پزشکان
مهاجرت پزشکان

مهاجرت پزشکان به دانمارک 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان، مهاجرت به دانمارک است که شرایط بسیار خوبی را برای پزشکان فراهم می‌کند. پزشکان برای مهاجرت به دانمارک باید ویزای کاری دریافت کرده و به مدت ۳ سال در این کشور اقامت داشته باشند. در این ۳ سال فرد باید برای یادگیری زبان دانمارکی و معادل سازی مدرک خود اقدام کند تا بتواند مجوز فعالیت پزشکی دانمارک را دریافت کرده و به درآمد بالایی برسد. 

مهاجرت پزشکان به سوئد

سوئد نیز یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت پزشکان است. افرادی که به عنوان یک پزشک به این کشور مهاجرت می‌کنند،‌ می‌توانند به مدت ۱ سال در سوئد برای یادگیری زبان سوئدی وقت بگذراند و بعد از آن در دوره‌های تئوری و عملی رشته خود شرکت کنند. 

بعد از گذراندن دوره تئوری و عملی، متقاضی باید در یک دوره کارورزی شرکت کرده و بعد از آن کارت پزشکی دریافت کند تا بتواند در یکی از بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های این کشور مشغول به کار شود. 

پزشکانی که سوئد را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، می‌توانند همزمان با پروسه معادل‌سازی مدرک برای اقامت همسر و فرزندان خود نیز اقدام کنند. همسر متقاضی مجوز کار در سوئد خواهد داشت و فرزندان زیر ۱۸ سال او نیز می‌توانند از امکانات تحصیل رایگان در سوئد بهره‌مند شوند. 

مهاجرت پزشکان به انگلستان 

انگلستان نیز یکی از کشورهایی است که با کمبود نیروی پزشکی روبرو است و همین باعث شده که از پزشکان مهاجر استقبال کند و شرایط خوبی را نیز برای آنها فراهم کرده است. افرادی که انگلستان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، در ابتدا ویزای کاری ۲ ساله دریافت می‌کنند که تا ۵ سال قابل تمدید است. 

گزینه‌های کاری در این کشور بسیار خوب است و پزشکان بعد از یک سال کار در انگلیس می‌توانند برای شهروندی این کشور اقدام کنند. 

مهاجرت پزشکان به کشورهای حوزه خلیج فارس

بسیاری از پزشکان ایرانی ترجیح می‌دهند که به یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهاجرت کنند. یکی از بهترین کشورهای عربی برای مهاجرت کاری پزشکان، کشور عمان است، زیرا این کشور با کمبود نیروی کار حرفه‌ای و متخصص روبرو است. از طرفی پزشکان نیز از مزایای زیادی بهره‌متد می‌شوند که عبارت‌اند از: 

از مزایای مهاجرت پزشکان به عمان یا سایر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • مشاغل پزشکی در این کشورها معاف از مالیات هستند. 
  • نزدیکی به ایران 
  • حقوق بالا 
  • نیازی به مدرک زبان ندارند

افرادی که قصد کار در شاخه‌های مختلف پزشکی را دارند، برای مهاجرت کاری به عمان باید ابتدا مدرک خود را معادل‌سازی کرده و به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند در آزمون تئوری شرکت کنند. 

برای آزمون تئوری( به دلیل تحریم‌ها، این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود)، فرد باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کرده و در این آزمون شرکت کند. بعد از موفقیت در این آزمون، متقاضی باید مدارک تحصیلی و کاری خود را برای ارگان مربوطه در عمان بفرستد. 

بعد از آن یک مصاحبه تخصصی و بالینی در حضور متخصصان رشته برگزار خواهد شد که فرد باید در این مصاحبه شرکت کرده و به سوالات پاسخ دهد تا بتواند به‌عنوان یک پزشک در کشور عمان مشغول به کار شود. 

پزشکان برای کار در عمان می‌توانند به کلینیک‌های خصوصی و یا دولتی مراجعه کنند و قرارداد کاری داشته باشند. از طرفی متقاضی برای به همراه داشتن همسر و فرزندان خود در عمان باید توافق کارفرمای خود را داشته باشد. 

مهاجرت پزشکان به آمریکا 

آمریکا یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت پزشکان است که همواره متقاضیان مهاجرت به این کشور زیاد است. با این حال مسیر مهاجرت کاری پزشکان به آمریکا چندان هموار نیست و آنها باید امتحانات سخت تئوری و کلینیکال را بگذرانند. 

پزشکان بین‌المللی باید در آزمون USMLE شرکت کنند و در این آزمون موفق شوند. بعد از اینکه افراد امتحانات خود را به خوبی پشت سر گذاشتند، مدرک ECFMG دریافت خواهند کرد. این مراحل در خدود ۲ تا ۳ سال طول خواهد کشید ولی شرایط بسیار خوبی برای دریافت گرین کارت آمریکا برای این افراد وجود دارد و از طرفی میانگین درآمد پزشکان در آمریکا از کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. 

مهاجرت پزشکان
مهاجرت پزشکان

مهاجرت پزشکان به کانادا 

کانادا نیز یکی دیگر از کشورهای محبوب و مقاصد پزشکان برای مهاجرت کاری است. این کشور نیز به نیروی کار در حوزه بهداشت و درمان بسیار نیاز داشته و از پزشکان بین‌المللی استقبال می‌کند. پزشکانی که این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، می‌توانند با مدرک زبان و سابقه کار در برنامه اسکیل ورکر FSWP شرکت کرده و بعد از پذیرفته شدن برای اقامت دائم اقدام کنند. 

بعد از دریافت اقامت دائم کانادا، متقاضی باید مراحل معادل‌سازی را پشت سر گذاشته و گزارش ECA را دریافت کند. این گزارش وضعیت معادل‌سازی مدرک را تعیین می‌کند. در تمامی مراحل معادل‌سازی مدرک، MCC یا وزارت درمان کانادا بر روی روند کار نظارت دارد . 

افرادی که به عنوان یک پزشک در کانادا مشغول به کار می شوند، درآمد بالایی خواهند داشت و از مزایا و خدمات رفاهی و اجتماعی بسیاری بهره‌مند می‌شوند. 

مهاجرت پزشکان به استرالیا 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به ویژه مهاجرت کاری پزشکان، کشور استرالیا است. این کشور امکانات بسیار زیادی را برای زندگی آسان پزشکان فراهم کرده است ولی پذیرش پزشکان در این کشور با آزمون سخت و هزینه بالا همراه است و تقریبا نرخ پذیرش پزشکان بین‌المللی در این کشور ۵۵ درصد است. 

پزشکانی که این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، باید در آزمون‌ها شرکت کرده و از برد پزشکی استرالیا AMB تاییدیه دریافت کنند. این تاییدیه مستلزم داشتن ۱۲ ماه سابقه کار تحت نظارت است. بعد از آن متقاضی می‌تواند ویزای استرالیا را دریافت کند. 

از آنجایی که مهاجرت کاری پزشکان به استرالیا سخت است، بسیاری از افراد با مهاجرت تحصیلی به استرالیا سعی می‌کنند تا در رشته پزشکی تحصیل کرده و بعد از پایان تحصیل در این کشور مشغول به کار شوند. 

جمع‌بندی 

در سال‌های اخیر مهاجرت پزشکان به کشورهای مختلف به میزان قابل توجهی افزایش یافت و همچنان پزشکان زیادی با اهداف مختلف و روش‌های مهاجرتی گوناگون از کشور خارج می‌شوند، اما رایج‌ترین روش مهاجرتی برای این قشر از افراد، مهاجرت کاری است. 

شرایط مهاجرت کاری پزشکان به کشورهای مختلف دنیا با توجه به شرایط کشور مقصد، تعیین می‌شود. با این حال دانش زبان کشور مقصد و از طرفی معادل‌سازی مدرک از شروط مهم برای مهاجرت کاری پزشکان است. 

برای اینکه با مهاجرت پزشکان به هر کشور به صورت کامل و دقیق آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مهاجرت پرستاران به کانادا 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا