ویزای کاریآلمانکار در آلمانمهاجرت به آلمان

ویزای کاری آلمان؛ مهاجرت به آلمان از طریق کار و مزایای آن

همان‌طور که می‌دانید، آلمان یکی از کشورهای قدرتمند اروپایی است که رتبه چهارم اقتصاد دنیا را دارد؛ بنابراین بدیهی است که ویزای کاری آلمان متقاضیان زیادی داشته باشد. این کشور دارای اقتصادی رو به رشد بوده و نرخ بیکاری در آن بسیار کم است؛ بنابراین هر ساله افراد زیادی برای کار به آلمان مهاجرت می‌کنند.

کار در آلمان به دلایل متعددی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آموزش رایگان، داشتن امنیت شغلی، ثبات اقتصادی آلمان، توجه به معلولین و… اشاره کرد؛ بنابراین یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به آلمان، مهاجرت از طریق کار است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برای اینکه بیشتر با ویزای کاری آلمان، شرایط دریافت این ویزا و مزایای آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را بخوانید.

ویزای کاری آلمان و مزایای آن

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به آلمان، مهاجرت از طریق کار است. کشور آلمان با کمبود نیروی کار مواجه بوده و یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری است. از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       حقوق و دستمزد خوب
  •       سطح کیفیت زندگی بسیار خوب
  •       امکان اخذ اقامت دائم

و…

به همین دلیل است که هر ساله افراد زیادی متقاضی مهاجرت به آلمان و کار در این کشور هستند؛ بنابراین آلمان برای متقاضیان با توجه به شرایط آنها یکی از انواع ویزای کار را صادر می‌کند.

ویزای کار آلمان مجوزی است که به فرد اجازه اقامت در آلمان و کار در این کشور را می‌دهد. این ویزا در کشور آلمان انواع مختلفی دارد که از چند ماه تا چند سال اعتبار دارند.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آلمان 

ویزای کاری آلمان
صنعت خودروسازی در آلمان

انواع ویزای کاری آلمان

ویزای کاری آلمان به دو دسته ویزای کوتاه مدت Short-stay و ویزای بلندمدت Long-stay تقسیم می‌شود. برخی از ویزاهای کاری کوتاه مدت آلمان تنها چند روز اعتبار دارند و برخی دیگر تا چند ماه معتبر هستند. ویزاهای بلند مدت نیز بین چند ماه تا چند سال با توجه به نوع ویزا، اعتبار خواهند داشت.

از جمله ویزاهای کاری آلمان می‌توان به ویزاهای زیر اشاره کرد.

·   ویزای کار Employment Visa

ویزای کار آلمان یک نوع ویزای کاری است که به افرادی تعلق می‌گیرد که از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشند. نیروهای کار ماهر Skilled Workers می‌توانند با در دست داشتن جاب آفر برای دریافت این نوع ویزا اقدام کرده و به آلمان مهاجرت کنند.

·   ویزای جستجوی کار Job Seeker Visa

یکی از انواع ویزاهای کاری آلمان، ویزای جستجوی کار در این کشور است. این ویزا یک مجوز اقامت 6 ماهه بوده و افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، می‌توانند به مدت 6 ماه در کشور آلمان به دنبال شغل مورد نظر خود بگردند. در صورتی که فرد بتواند در مدت 6 ماه شغل مورد نظر خود را پیدا کند، می‌تواند ویزا و مجوز کار دریافت کرده و در آلمان مشغول کار و زندگی شود.

·   ویزای اوسبیلدونگ Ausbildung Visa

منظور از آوسبیلدونگ آلمان دوره‌های کارآموزی هستند که فرد با شرکت در این دوره‌ها در کشور آلمان مشغول به کسب مهارت شده و همچنین حقوق نیز دریافت خواهد کرد. بعد از پایان دوره فرد می‌تواند وارد بازار کار آلمان یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

حداقل سن برای دریافت این ویزا 17 سال است و یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به آلمان و کار در این کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آوسبیلدونگ آلمان

·   ویزای خوداشتغالی و فریلنسری self-employed and freelancer

همان‌طور که می‌دانید، خوداشتغالی یک نوع سرمایه‌گذاری است. افرادی که یک طرح تجاری خوب و مبلغی سرمایه داشته باشند، می‌توانند با ویزای خوداشتغالی به آلمان مهاجرت کرده و کسب‌وکار خود را در این کشور راه‌اندازی کنند.

فریلنسری هم نوع دیگر از کار در آلمان است و افرادی که مهارت‌های خوبی دارند، باید ثابت کنند که می‌توانند در حوزه مدنظر خدمات خوبی را به بهترین شکل ارائه دهند . در این صورت می‌توانند با ویزای فریلنسری به آلمان مهاجرت کنند.

·   بلوکارت آلمان Blue Card

بلوکارت یا کارت آبی آلمان، مهم‌ترین نوع ویزای کاری آلمان است. این ویزا به افرادی ارائه می‌شود که درآمد رسمی آنها طبق اداره کار آلمان حداقل 42000 یورو در ماه باشد. این ویزا یک ویزای قابل تمدید بوده و قابلیت تبدیل به ویزاهای دیگر را دارد.

موردی که باید در این ویزا به آن توجه داشت، این است که برای دریافت این ویزا، میزان درآمد و مدت زمان قرارداد بسیار اهمیت دارد؛ یعنی اینکه متقاضی باید حداقل یک قرارداد یک ساله داشته باشد.

بلوکارت آلمان تا 4 سال اعتبار داشته و فرد بعد از 5 سال زندگی و کار مستمر در آلمان می‌تواند، برای دریافت اقامت دائم آلمان درخواست دهد و بعد از 8 سال برای دریافت شهروندی و پاسپورت آلمان اقدام کند.

بیشتر بخوانید: بلوکارت آلمان چیست؟

·   Au Pair and Internship

یکی دیگر از ویزاهای کاری آلمان، ویزای Au Pair است که مختص جوانان زیر 27 سال بوده و به آنها کمک می‌کند تا با زندگی و کار در یک خانواده آلمانی با زبان و فرهنگ آنها آشنا شوند.

اوپرها با کار در خانه یک خانواده آلمانی، اقامت رایگان، غذا و دستمزد دریافت خواهند کرد. مدت زمان این ویزا 6 ماه تا یک سال است و قابلیت تمدید ندارد.

بیشتر بخوانید: au pair آمریکا 

·   برنامه انتقال درون شرکتی ICT

برنامه انتقال درون شرکتی intra-corporate transfer یکی دیگر از برنامه‌های مهاجرت کاری به آلمان است که متقاضیان می‌توانند با این ویزا در شعبه شرکت یا سازمان خود در آلمان مشغول به کار شوند.

افرادی که متقاضی این نوع ویزای کاری آلمان هستند، باید مدیر و یا نیروی کار متخصص باشند و توسط شرکت به اروپا اعزام شوند. در صورتی که فرد شرایط مورد نظر را داشته باشد، می‌تواند ICT Card دریافت کند. این کارت به فرد اجازه کار و اقامت در آلمان و یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را خواهد داد.

ویزای کاری آلمان
مهاجرت به آلمان

مشاغل مورد نیاز آلمان برای مهاجرت کاری

افرادی که متقاضی دریافت ویزای کاری آلمان هستند، باید قبل از هر چیز با مشاغل مورد نیاز این کشور آشنا شده و با توجه به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود برای دریافت ویزا اقدام کنند. از جمله مشاغل مورد نیاز آلمان برای مهاجرت کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشاغل مورد نیاز آلمان
مشاغل مربوط به حوزه بهداشت و درمان پزشک پرستار رادیولوژیست دندانپزشک و…
مشاغل مهندسی مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران و…
مشاغل مربوط به حوزه آموزش معلمان استادان و محققان دانشگاهی
مشاغل فنی لوله کش‌ها نجارها کارگران ماهر در زمینه ساخت‌وساز و…
مشاغل حوزه اطلاعات و فناوری توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کارشناسان امنیت سایبری تحلیلگران داده
مشاغل مربوط به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تکنسین‌های انرژی خورشیدی و بادی مهندسان و مدیران پروژه

 بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان

ویزای کاری آلمان
مهاجرت به آلمان

مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای کاری آلمان

متقاضیان دریافت ویزای کار آلمان باید شرایط لازم را داشته باشند که از مهم‌ترین این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·   شرط سنی

بهتر است که سن متقاضی بین 18 تا 45 سال باشد.

·   دانش زبان آلمانی

دانش زبان آلمانی متقاضی باید حداقل در سطح B1 یا B2 باشد.

·   سابقه کار

متقاضی باید با توجه به نوع ویزای کاری درخواستی، سابقه کار مرتبط داشته باشد.

·   جاب آفر

در برخی از انواع ویزای کاری آلمان، داشتن جاب آفر الزامی است.

·       عنوان شغل و تخصص

عنوان شغل باید با جاب آفر یکسان بوده و یا با آن ارتباط نزدیک داشته باشد.

·   تمکن مالی

میزان تمکن مالی با توجه به نوع ویزای کاری درخواستی تعیین می‌شود.

ویزای کاری آلمان
فرانکفورت

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری آلمان

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار برای دریافت این ویزا باید مدارک مورد نیاز را به سفارت ارائه دهند. از جمله مدارک مورد نیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       عکس پرسنلی 2 عدد
  •       نامه‌ای درباره اهداف و برنامه مهاجرت به آلمان
  •       رزومه تحصیلی و شغلی
  •       مدارک هویتی
  •       فرم تکمیل شده درخواست ویزای کاری
  •       قرارداد کاری که تمامی جزئیات در آن درج شده باشد.
  •       گواهی تایید تمکن مالی
  •       پاسپورت معتبر که حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد.
  •       اسناد مربوط به محل سکونت در آلمان
  •       بیمه مسافرتی
  •       گواهی عدم سوء پیشینه
  •       رسید پرداخت هزینه ویزا

حداقل تمکن مالی برای دریافت ویزای کاری آلمان

متقاضی باید به دولت آلمان ثابت کند که در طول مدت اقامت خود در این کشور می‌تواند هزینه‌های زندگی خود و خانواده همراهش را تامین کند؛ بنابراین اثبات تمکن مالی در روند دریافت ویزای کاری آلمان بسیار اهمیت دارد.

البته مبلغ تمکن مالی با توجه به تعداد اعضای خانواده و نوع ویزای کاری متغیر است. به عنوان مثال؛

تمکن مالی کافی برای دریافت ویزای جستجوی کار در آلمان، حداقل ماهانه 720 یورو است.

تمکن مالی کافی برای دریافت ویزای کاری موقت آلمان، حداقل ماهانه 853 یورو است.

تمکن مالی کافی برای دریافت ویزای اوسبیلدونگ آلمان، حداقل 863 یورو است.

متقاضی می‌تواند با استفاده از گزارش و نامه گردش حساب بانکی یا یک فرد اسپانسر در آلمان، تمکن مالی خود را اثبات کند.

ویزای کاری آلمان
کار در آلمان

هزینه دریافت ویزای کاری آلمان

متقاضیان دریافت ویزای کاری نیز مانند هر نوع ویزای دیگری باید هزینه‌ای را پرداخت کنند که این هزینه با توجه به نوع ویزا به صورت زیر می‌باشد.

1- هزینه صدور ویزا؛ 75 یورو

2- هزینه صدور بلوکارت؛ 100 یورو

3- هزینه صدور مجوز اقامت؛ 113 یورو

4- هزینه صدور مجوز اقامت (خوداشتغالی)؛ 124 یورو

5- هزینه صدور مجوز اقامت (نیروهای متخصص)؛ 147 یورو

وب‌سایت‌های مناسب برای پیدا کردن شغل در آلمان

افرادی که می‌خواهند با دریافت جاب‌آفر از یک کارفرمای آلمانی به آلمان مهاجرت کنند، بهتر است که در ایران از طریق سایت‌های کاریابی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. از مهم‌ترین سایت‌های کاریابی آلمان می‌توان به سایت‌های زیر اشاره کرد.

جمع‌بندی

آلمان یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی است که به دلیل نیاز به نیروی کار ماهر و ثبات اقتصادی که دارد، بسیاری از افراد متقاضی دریافت ویزای کاری آلمان هستند. ویزای کار آلمان در انواع مختلفی وجود داشته و هر فرد با توجه به شرایط خود می‌تواند برای دریافت یکی از این ویزاها اقدام کند.

افرادی که بتوانند 5 سال مداوم در آلمان کار کنند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و برای دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور آماده شوند. برای اینکه بیشتر با آلمان و روش‌های مهاجرت به این کشور صنعتی و پیشرفته آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه شوید. 

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین اخذ شهروندی آلمان 

منبع
adabvisaparsicanada

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا