کانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

۵ اسپانسری کانادا و اهمیت آن برای پناهجویان 

یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا، مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ است که در این روش مهاجرتی، فردی که شهروند کانادا است می‌تواند با تکمیل فرم خانواده و فامیل خود را به کانادا آورده و حمایت کند، اما در بحث اسپانسرینگ کانادا مبحثی به نام ۵ اسپانسری کانادا وجود دارد که ممکن است کمتر درباره آن شنیده باشید. 

در این روش همان‌طور که از نامش پیداست، یک گروه ۵ نفره باید اسپانسر فردی شوند که قصد مهاجرت به کانادا را دارد، اما این فرد کیست و چرا به ۵ اسپانسر نیاز دارد، موضوعی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت. 

برای اینکه بیشتر با این برنامه مهاجرتی کانادا آشنا شوید، ادامه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. 

ویزای ۵ اسپانسری کانادا چیست؟

ویزای ۵ اسپانسری یا گروه ۵، یک برنامه مهاجرتی برای پناهجویی است که در خارج از کشور مبدا خود زندگی می‌کند و با حمایت یک گروه حداقل ۵ نفره به کانادا مهاجرت می‌کند. البته این پناهجو باید قبلا برای پناهندگی اقدام کرده باشد و پرونده او بررسی شده و وضعیت پناهندگی او برای دولت کانادا تایید شده باشد. 

طبق قانون کانادا، گروه ۵ و یا ویزای ۵ اسپانسری یک راه برای کمک‌های بشردوستانه و حمایت مالی پناهجویانی است که به دنبال اقامت دائم کانادا هستند. 

بیشتر بخوانید:‌ویزای اسپانسرشیپ کانادا 

شرایط مهاجرت از طریق ویزای ۵ اسپانسری کانادا برای اسپانسرها

قبل از هر چیز گروه ۵ که تصمیم دارند تا فرد پناهجو را به کانادا بیاورند، باید شرایط لازم را برای حمایت داشته باشند. مهم‌ترین شرایط عبارت‌اند از: 

  • هر ۵ نفر باید در کانادا و در یک شهر اقامت داشته باشند و حداقل اقامت دائم کانادا را داشته باشند. 
  • سن افراد حامی باید بالای ۱۸ سال باشد. 
  • این گروه باید متعهد شوند که بعد از ورود پناهجو به کانادا به مدت حداقل ۱ سال از نظر مالی، اجتماعی و روانی فرد را حمایت خواهند کرد. 

نکته:‌

البته به غیر از ۵ اسپانسری کانادا، برخی از مساجد، کلیساها، سازمان‌ها و انجمن‌های خیریه در کانادا وجود دارند که می‌توانند به عنوان اسپانسر عمل کرده و از پناهجویان حمایت کنند، اما از آنجایی‌که تعداد پناهجویانی که در لیست این اماکن وجود دارد، بسیار زیاد است، بنابراین ممکن است که پرونده پناهجو مدت‌های زیادی بلاتکلیف بماند. 

برنامه ۵ اسپانسری کانادا
تورنتو

مراحل مهاجرت از طریق برنامه ۵ اسپانسری کانادا 

افرادی که از کشور خود به کشور دومی پناهنده شده‌اند، اما تصمیم دارند با دریافت اقامت دائم کانادا به این کشور مهاجرت کنند، می‌توانند از برنامه ۵ اسپانسری کانادا استفاده کنند. طبق این برنامه مهاجرتی، فرد باید مراحل زیر را پشت سر بگذارد. 

۱- در صورتی که در کشور دوم UNHCR فعال بوده و آن کشور پناهنده می‌پذیرد، فرد باید به عنوان پناهجو پذیرفته شده و رفیوجی کارت UNHCR یا رفیوجی کارت دفتر سازمان ملل در امور پناهندگان را دریافت کرده باشد. 

۲- اگر کشور دوم پناهجو نمی‌پذیرد، فرد باید توسط اداره مهاجرت آن کشور به عنوان پناهجو شناخته شود تا بتواند برای مهاجرت ۵ اسپانسری کانادا اقدام کند. 

۳- بعد از دریافت رفیوجی کارت، پناهجو می‌تواند برای برنامه ۵ اسپانسری کانادا درخواست داده و فرمی را تکمیل کند که البته اسپانسرها نیز باید این فرم را تکمیل کنند. 

۴- بعد از بررسی پرونده، متقاضی باید به یک مصاحبه در سفارت کانادا دعوت شده و با موفقیت پروسه مصاحبه را طی کند تا بتواند وارد کانادا شود. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

تمکن مالی برای برنامه ۵ اسپانسری کانادا 

در این برنامه مهاجرتی کانادا، اسپانسرها باید توانایی لازم را برای تامین هزینه‌های زندگی خود و شخص پناهجو حداقل به مدت ۱ سال داشته باشند. در صورتی که اسپانسرها قبلا فرد دیگری را حمایت کرده باشند، باز هم می‌توانند برای این برنامه اقدام کنند، تنها کافی است که تمکن مالی کافی را داشته باشند. 

آنها باید یک حساب بانکی به نام پناهجو باز کنند و مبلغی را به عنوان ضمانت در این حساب بلوکه کنند. این مبلغ به دولت کانادا ثابت می‌کند که هزینه‌های زندگی پناهجو تا ۱ سال تامین است. مبلغ مورد نیاز برای پناهجو بر اساس تعداد اعضای تعیین شده و به صورت زیر خواهد بود. 

 

تعداد اعضای خانواده  مبلغ به دلار کانادا
۱ نفر ۱۶۵۰۰ دلار کانادا 
۲ نفر ۲۴۸۰۰ دلار کانادا
۳ نفر ۲۶۷۰۰ دلار کانادا
۴ نفر ۲۸۷۰۰ دلار کانادا
۵ نفر ۳۲۳۰۰ دلار کانادا
۶ نفر ۳۵۵۰۰ دلار کانادا
۷ نفر و بیشتر  ۳۵۵۰۰+ (۲۷۰۰ دلار برای هر نفر)

 

نکته: 

در صورتی که اسپانسرها این مبلغ را ندارند، می‌توانند به عنوان وام بلاعوض از طرف کس دیگری دریافت کنند. از نظر قانونی پناهجو نمی‌تواند برای اسپانسر پولی ارسال کند، اما فرد دیگری مانند فامیل، دوست و… می توانند این مبلغ را به اسپانسر ارسال کنند. 

بیشتر بخوانید:‌بهترین کشور برای پناهندگی 

۵ اسپانسری کانادا
مهاجرت به کانادا

جمع‌بندی 

برنامه اسپانسرشیپ کانادا یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا است که البته بیشتر برای اتحاد خانواده انجام می شود، اما پناهجویانی که در کشور دوم به سر می‌برند، می‌توانند با برنامه ۵ اسپانسری کانادا به این کشور مهاجرت کنند، یعنی باید ۵ نفر شهروند یا مقیم دائم کانادا را پیدا کنند تا به عنوان اسپانسر از پناهجو حمایت کنند. 

این روش مهاجرتی برای پناهجویان افغانی یا سایر کشورهای بحران‌زده دنیا می‌تواند یک روش مهاجرتی امن باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا کمی درباره این برنامه مهاجرتی صحبت کنیم. برای اینکه بیشتر با مهاجرت به کانادا و روش‌های آن آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد ویزای بشردوستانه کانادا برای افغان ها 

منبع
waheedimmigration.cadrmohajerat

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا