روش هاآلمان

انواع ویزای آلمان؛ با کدام ویزا به آلمان مهاجرت کنیم؟

آلمان یکی از کشورهایی است که همواره افراد زیادی متقاضی مهاجرت به آن هستند و برای ورود به این کشور زیبای اروپایی و صنعتی، ویزاهای متعددی وجود دارد که هر فرد باتوجه به شرایط خود، باید ویزای مناسب را دریافت کرده و برای سفر یا مهاجرت به آلمان اقدام کند.

در یک نگاه ساده به انواع ویزای آلمان متوجه می‌شویم که برخی از ویزاهای آلمان مهاجرتی و برخی دیگر غیرمهاجرتی هستند؛ یعنی اینکه با برخی از ویزاهای آلمان می‌توان برای اقامت دائم این کشور زیبای اروپایی اقدام کرد و برخی دیگر تنها برای اقامت کوتاه‌مدت هستند.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره انواع ویزای آلمان و شرایط دریافت هر کدام صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع ویزای آلمان کدام‌اند؟

ویزاهای آلمان در حالت کلی در 4 نوع تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع ویزای آلمان
مهاجرت به آلمان

1-    ویزای A (ویزای ترانزیت فرودگاهی)

کشور آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا همان شینگن است؛ بنابراین افرادی که قصد سفر به آلمان را دارند، می‌توانند با ویزای شینگن به این کشور و 26 کشور دیگر عضو شینگن سفر کنند. یکی از انواع ویزای آلمان ویزای ترانزیتی یا فرودگاهی است که به آن ویزای A نیز می‌گویند. هدف نهایی از این ویزا، سفری به خارج از منطقه شینگن است.

ویزای نوع A به افرادی ارائه می‌شود که قصد دارند در یک فرودگاه در آلمان توقف داشته باشند و از آن فرودگاه به کشور دیگری سفر خود را ادامه دهند. در واقع مقصد نهایی مسافر، آلمان یا کشور دیگری در اتحادیه اروپا نیست و مسافر تنها برای ساعاتی در فرودگاه اقامت خواهد داشت.

نکته:

این ویزا تنها 12 ساعت اجازه اقامت مسافر در فرودگاه آلمان را می‌دهد و در صورتی که فرد مجبور شود که ساعات بیشتری در فرودگاه بماند، باید با سفارت آلمان هماهنگ شود.

بیشتر بخوانید: ویزای شینگن چیست؟

انواع ویزای آلمان
زیبایی های آلمان

2-    ویزای B (ویزای ترانزیت)

یک ویزای دیگر در انواع ویزای آلمان، ویزای نوع B شینگن است. این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند در بین کشورهای عضو شنگن تردد داشته باشند. مدت زمان اعتبار این ویزا، 5 روز است و فرد می‌تواند با این ویزا از یک کشور عضو شینگن به کشور دیگری سفر کند.

3-    ویزای C (ویزای توریستی)

ویزای توریستی آلمان، ویزایی است که دارندگان آن می‌توانند در مدت 180 روز، 90 روز در آلمان اقامت داشته باشند. البته شهروندان 62 کشور دنیا به این ویزا نیاز ندارند و می‌توانند بدون اخذ ویزا در یک بازه زمانی 180 روزه، به مدت 90 روز در آلمان اقامت داشته باشند؛ اما ایرانی‌ها برای سفر به آلمان به این ویزا نیاز خواهند داشت.

این ویزا برای گردشگری، بازدید اقوام، شرکت در سمینارها یا دوره‌های آموزشی کمتر از 90 روز و… به متقاضیان ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویزای توریستی آلمان 

انواع ویزای آلمان
مسافرت به آلمان

4-    ویزای D (ویزای بلندمدت)

ویزای D یا ویزای ملی آلمان یک نوع مجوز برای اقامت بیش از 90 روز در آلمان است. این ویزا که به آن Citizen Visum نیز گفته می‌شود، به متقاضی این امکان را خواهد داد که وارد آلمان شده و بعد از 3 ماه، ویزای خود را به اجازه اقامت تبدیل کند. امکان این وجود دارد که این ویزا به اقامت دائم آلمان تبدیل شود.

انواع ویزای آلمان که برای اقامت بلند مدت ارائه می‌شوند

ویزاهای مهاجرتی یا همان ویزاهای ملی آلمان که برای اقامت بلند مدت آلمان هستند، عبارت‌اند از:

1-    ویزای تحصیلی آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان همیشه متقاضیان زیادی دارد. این دانشگاه‌ها اعتبار جهانی داشته و هزینه تحصیل در آنها نسبتا کم و یا رایگان است؛ بنابراین دانشجویان بین‌المللی برای حضور در آلمان و تحصیل در این کشور، نیاز به ویزای تحصیلی این کشور را دارند.

نکته:

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی بوده و دانشجو باید مدرک تحصیلی قبلی خود را به دانشگاه ارائه داده و پذیرش تحصیلی بگیرد.

ویزای تحصیلی آلمان، انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

·       ویزای دوره زبان آلمانی

این ویزا برای افراد خارجی که قصد دارند در کشور آلمان، زبان آلمانی را به‌صورت فشرده بیاموزند، صادر می‌شود. مدت زمان اعتبار این ویزا 3 ماه تا 1 سال است و دانشجویان این دوره آموزشی باید حداقل 18 ساعت در هفته در کلاس حاضر شوند.

·       ویزای تحقیقاتی آلمان

یکی از انواع ویزای آلمان، ویزای تحقیقاتی است. این ویزا برای محققان و دانشمندانی است که می‌خواهند از کتابخانه‌های غنی و مراکز تحقیقاتی آلمان استفاده کنند. این افراد باید با یک موسسه یا شرکت تحقیقاتی در آلمان قرارداد کاری داشته باشند تا بتوانند ویزای تحقیقاتی را دریافت کنند.

·       ویزای کارآموزی یا آوسبیلدونگ آلمان

ویزای کارآموزی که می‌تواند در دسته ویزاهای کاری آلمان نیز قرار بگیرد، یک دوره آموزش مهارت است که فرد در کنار دستیابی به مهارت، حقوق نیز دریافت خواهد کرد. افرادی که این دوره آموزشی را در آلمان می‌گذرانند، مدرک معتبری دریافت کرده و می‌توانند در آلمان و یا کشورهای دیگر نیز مشغول به کار شوند.

دوره آوسبیلدونگ با توجه به مهارت می‌تواند بین 1 تا 3 سال طول بکشد؛ اما مزایای زیادی داشته و یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به آلمان است.

 بیشتر بخوانید: آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

انواع ویزای آلمان
کار و تحصیل در آلمان

2-    ویزای کاری آلمان

در انواع ویزای آلمان، ویزای کاری این کشور از محبوب‌ترین نوع ویزاها است. کشور آلمان با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است و افرادی که تخصص لازم را دارند، می‌توانند از طریق این نوع ویزا به این کشور ثروتمند و صنعتی مهاجرت کنند.

افرادی که با ویزای کاری به آلمان مهاجرت می‌کنند، می‌توانند به مدت 2 سال ویزای خود را تمدید کرده و در آلمان اقامت داشته باشند و کار کنند؛ سپس به اتحادیه اروپا درخواست دریافت کارت آبی Blue Card (اقامت دائم آلمان) دهند. (افرادی که سطح زبان آنها پایین‌تر از B1 است باید 3 سال سابقه کار در آلمان داشته باشند تا بتوانند کارت آبی دریافت کنند.)

البته ویزای کاری آلمان انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

·   ویزای خوداشتغالی Freelancer

این نوع ویزای آلمان برای افرادی ارائه می‌شود که نیازی به کارفرما ندارند. پزشکان، دندان‌پزشکان، وکلا، موسسان شرکت و… از جمله افرادی هستند که می‌توانند با این ویزا وارد آلمان شده و در آنجا اقامت داشته باشند.

در حالت کلی ویزای خوداشتغالی آلمان نیز دو نوع است که عبارت‌اند از:

1-    ویزای Freiberufler (ویزای استخدام آزاد)

این ویزا به افرادی ارائه می‌شود که در فرهنگ و اقتصاد آلمان تاثیر مثبتی خواهند گذاشت. به‌عنوان مثال به هنرمندان، نویسندگان، پزشکان خود اشتغال، مهندسان و…

2-    ویزای Selbst Andiger (ویزای خوداشتغالی)

این نوع ویزای آلمان مختص افرادی است که یا موسس یک شرکت هستند و یا اینکه مالک انحصاری/ مدیرعامل یا نماینده قانونی یک شرکت بوده و نقش مثبتی در اقتصاد آلمان خواهند داشت.

·   ویزای جستجوگر شغل Job Seeker

ویزای Job Seeker ویزایی است که فرد می‌تواند با در دست داشتن این نوع ویزا به آلمان سفر کرده و 6 ماه در آلمان به دنبال شغل بگردد. افرادی که می‌خواهند با این ویزا به آلمان مهاجرت کرده و شغل مناسب خود را پیدا کنند، باید در زمینه مهندسی (مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک ) تخصص داشته باشند.

 

·   ویزای AU pair

در انواع ویزای آلمان، یک نوع ویزا نیز وجود دارد که به متقاضی این امکان را می‌دهد تا در خانه یک خانواده آلمانی زندگی کرده و کارهای خانه را انجام دهد. خانواده آلمانی غذا و اقامت فرد را تامین خواهند کرد و مقداری نیز حقوق برای متقاضی در نظر گرفته خواهد شد.

3-    ویزای درمانی آلمان

ویزای درمانی یا پزشکی آلمان، برای افرادی است ک با هدف معالجه به آلمان سفر می‌کنند. این ویزا با توجه به مدت زمان درمان صادر می‌شود؛ اما برای ایرانی‌ها همان ویزای شینگن 3 ماهه صادر شده و فرد تا 90 روز می‌تواند در آلمان اقامت داشته باشد.

 بیشتر بخوانید: راهنمایی درباره ویزای پزشکی یا درمانی 

4-    ویزای ازدواج

افرادی که با یک شهروند آلمانی یا فردی که اقامت دائم آلمان را دارد، ازدواج کنند، می‌توانند ویزای ازدواج دریافت کرده و به همسر خود ملحق شوند. البته واقعی بودن این ازدواج برای سفارت آلمان بسیار مهم بوده و در صورتی که اداره مهاجرت آلمان متوجه شود که ازدواج صوری است، درخواست ویزا ریجکت خواهد شد و یا ممکن است که بعد از مهاجرت، فرد از کشور آلمان دیپورت شود.

جمع‌بندی

آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. دانشگاه‌های خوب با هزینه‌های تحصیلی مناسب، نیاز آلمان به کارگر ماهر و… دست به دست هم داده‌اند تا هر روزه متقاضیان مهاجرت به این کشور صنعتی بیشتر شود. از طرفی آلمان پاسپورت قدرتمندی دارد و افرادی که بتوانند پاسپورت آلمان را دریافت کنند از مزایای شهروندی این کشور بهره‌مند خواهند شد.

برای سفر یا مهاجرت به این کشور با انواع ویزای آلمان مواجه هستیم که هر کدام با توجه به شرایط متقاضی به او ارائه می‌شوند. برای اینکه بیشتر با شرایط و مدارک دریافت هر کدام از انواع ویزای آلمان آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید.

برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا، مهاجر در کنار شماست.

 بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان

منبع
موسسه ملک پورعلی باباهرمسgo2trاپلای فور جرمنی

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا